Dagbok 2012

Tynäs

Ledare: Erik och Elisabeth
Rapport:
Vi var tre personer på denna tur: Mats, Elisabeth och Erik.
Eftersom det var möjligt att bada så tyckte vi Tynäs var ett bra mål. På vägen passerade vi inre hamnen där det var fint besök av segelfartyg: Bojorten från Kristinehamn, Ingo och Oscar II samt Polstjärnan.
Vi intog kaffe med dopp vid Tynäs och njöt av den vackra sommarkvällen.
På hemvägen stannade vi upp vid Polstjärnan och lyssnade på musikunderhållningen ombord. Som vanligt en trevlig tur. Och jag fick prova min nya cykel!

/Erik Ruhe

2012-07-11
Hynboholm

Ledare: Marianne och Birgitta
Rapport:
Onsdagen den 11 juli blåste det en del på eftermiddagen, så vi bestämde att åka inåt landet. 7 bekanta cyklister hade mött upp vid muséet.

Turen gick över Strand, Wåxnäs, Hultsberg, Henstad och ut på Trossnäsvägen. Vädret blev bättre och bättre. Vinden avtog och det blev strålande solsken. Vi skådade hjortarna på gärdena innan vi svängde av över Bofasterud. Färden gick sedan mot den ståtliga Kärne gård. Det var många vackra blåklockor och andra blommer längs vägen och alla klarade
sig från punktering, trots att det var grusväg en del.

Vi passerade många hästhagar. Efter järnvägsviadukten vid Hynboholms gård slog vi oss ner på ett nyslaget fält och njöt av vår medhavda matsäck och Margits goda kakor. Därefter fortsatte färden förbi Grava kyrka, Solliden, Skåre avloppsverk och Skåre pizzeria.

Vid cykelvägen mot Skårebergets topp skiljdes färdledarna från de övriga i gruppen, som fortsatte den vackra cykelvägen längs Klarälven mot Karlstad centrum.

Nedtecknat av Marianne Nilsson
Fotograferat av Erik Ruhe, (vars skugga syns på sista bilden)

2012-06-20
Tynäs

Ledare: Marianne
Rapport:
Onsdagen den 20 juni 2012 cyklade vi till Tynäs. Det var en fin kväll, men ingen var intresserad av att bada, så vi satt vid stranden och fikade och tittade på segelbåtarna.

På tillbakavägen missade vi och hamnade på en stig med mycket rötter, så det slutade med att Mats fick punktering på sitt “punkteringsfria däck” och jag tappade min cykeldator, som dock ej fungerade. Mats pumpade sitt däck och körde så långt det höll och sedan pumpade han igen tills han kom hem. Jag har köpt en ny cykeldator.

Marianne Nilsson

2012-05-23
Solsta Cykel

Ledare: Leif, Erik
Rapport:
Vi samlades först vid Solsta Cykel där Henry visade några intressanta cyklar och gav lite tips. Han hade några elcyklar och så en del vanliga. Han berättade att han hade sett en cykel med 72 växlar. Den enhjuling han hade i lager var såld, så det var ingen av oss som fick provcykla den. Lite tips om vårrustningen fick vi också.

Därefter fortsate vi vår cykeltur. Eftersom vi kom iväg sent så fick vi ta en kortare tur. Vi cyklade mot Hammarö och stannade till vid rastplatsen, precis vid kommungränsen. Det var en härlig vårkväll och varmt och mysigt vid älven.

/Erik
PS
Bifogar också en bild på Sebastians hopfällbara cykel som hade med till sammanträdet på Rådrummet.

2012-05-17
Skagene fyr

Ledare: Erik
Rapport:
Årets första tur gick till Skagene fyr vid Hammaröns sydspets. Vädret var lite regnigt på morgonen så det var nog en del som avstod från cykling denna dag. Men vi sex som var med fick en bra tur, utan regn. Turen gick vanliga rutten mot Lövnäs och Hammarö. Vi tog en liten kaffepaus vid Västra Skagene och fortsatte sedan ut mot sydspetsen. Och där satt vi och fikade och njöt av utsikten.

Ett litet missöde: Jag var oförsiktig och cyklade ända ut och vid fågeltornet finns en spång med längsgående bräder. Vad händer om man cyklar där? Jo, framhjulet fastnar och där stod jag på näsan med cykeln i vädret. Det gick bra, jag lyckades ta ner cykeln utan att vrida sönder framhjulet.

Men, som sagt, vi hade en fin tur!