Dagbok 2009

Skoghalls Folkets park

Ledare: Marianne och Birgitta
Rapport:
Vädret var lite halvdant, regnet hängde i luften. Fyra damer och jag - Erik - mötte upp. Birgitta och Anita tipsade om att det var underhållning i Skoghallsparken med jazz och blues. Så vi styrde cyklarna mot Skoghall men tog en liten omväg över Tormestad och Lamberget.

När vi kom till Lambergskajen, där ångfartyget Polstjärnan ligger, passade jag på att gå ombord och visa fartyget, både maskinrum, brygga och salonger.

Väl framme vid Skoghallsparken fick vi uppleva ett framträdande av "The Original Swedish Arvika Bluesbrakers". De hade ett livfullt och glatt program med en blandning av svensk folkmusik, buskis och egna visor.

Efter avnjuten musik och fika fortsatte vi färden hemåt, över Jakobsbergbron och förbi gamla flygfältet.

/Erik Ruhe

2009-06-14
Kristinehamn

Ledare: Mats
Rapport:
Denna söndag var det dags för en långtur till Kristinehamn. Vi var tre tappra cyklister: Birgitta, hennes dotter Linnea och jag - Mats.

Start vid Värmlands museum mot Kroppkärrssjön och via Kronoparkens villaområde genom Alster till Skattkärr. Vidare förbi Östra Fågelviks kyrka, Väse kyrka till Långtradarraststället i Väse där vi tog en kort paus. Därefter genom centrala Väse i riktning mot Strandvik.

Vid Torshagen, strax före Strandvik, svängde vi in till vänster på en liten skogsväg och körde vidare genom skogen till Ölme kyrka och ut till E18 som vi åkte längs på något som liknar en ”sommarcykelväg”, d.v.s. en gruscykelväg av ganska dålig kvalitet men dock cykelbar.
Kaffepaus vid rastplatsen ”Stolpen”. Därefter småvägar ca 8 km in till Kristinehamns konstmuseum via Österviks kapell.

Vi anlände till konstmuséet omkring 12.30 där vi såg på konst och åt lunch. Startade hemfärden vid 14-tiden och körde, bortsett från en liten variant, samma väg hem. Från Alster körde vi via Välsviken och Heden till Karlstad. Strax före centrum skiljdes vi och jag körde direkt hem. Klockan var då runt 17.30.

Avståndet från Värmlands museum till Kristinehamns konstmuseum var 45 km och tog ca 3 timmar i cykeltid. Därutöver kom rasterna. Medelhastigheten, när vi skiljdes, var ungefär 15,5 km/h, vilket innebär att vi höll ett ganska behagligt cykeltempo, faktiskt så körde vi långsammare än vad vi brukar göra på onsdagscyklingarna.

Ska vi planera något liknande en annan gång så kan vi grovt räkna med att en tur på 9 mil, tar ungefär 9 timmar, och då är raster och allt inräknat.

Med vänlig hälsning

Mats

2009-06-03
Göteborgsudden

Ledare: Mats + Erik
Rapport:
Det blev ett stort sällskap, ca 20 pers, både från Cykelfrämjandet och Turistföreningen som cyklade till Göteborgsudden. Väl framme vid udden fikade vi, som vanligt. Tyvärr för kallt för att bada.

Sedan fortsatte turen till Petterssons trädgård, Skogshill. Där blev vi mottagna av Ingvar och Ingegärd Pettersson som visade sina vackra blommor och planteringar. Hur många olika rododendrom han hade vet jag inte, men jag tror det var ca 40 sorter. Och sedan mycket annat vackert. Efter en trevlig guidning i denna vackra park fortsatte vi färden hemåt.

2009-05-31
Konstrunda, Ulvsby

Ledare: Marianne och May-Britt
Rapport:
Det är härligt sommarväder som vanligt,när vi cyklar "KRUT-rundan" för tredje året. Sex tjejer möter upp och vi trampar i väg efter älven till Kroppkärrsbadet där cykelbanan börjar. En ny pampig portal välkomnar cyklisterna till Klarälvsbanan, och många fina skyltar ses utefter banan. Första stoppet på Edsgatan hos Nordenströms och Gidebratt. De visar akvareller och oljor och bjuder på kaffe med hembakat bröd.

Vi fortsätter till Logen Linnea med tre utställare. Några favoriter är Gunnel Otters katter i akvarell och Svante Norders fantastiska fototavlor. I Ulvsbygården finns också tre utställare, måleri och smycken. Strax intill bor Runa Hedström, som vi inte besökt tidigare. Hon har en vackert blommande trädgård och mycket blommor i sin konst. Fåglarna kvittrar och man känner doften av syrener och liljekonvaljer. Det gamla Stationshuset visar upp vackra vävda mattor bl.a.

Vid Åstorps gård, växthuset, stillas hungern av medhavd matsäck eller köp av Thaimat. Växthuset visar inte enbart vackra blommor utan även keramik, fotokonst m.m. Efter rasten fortsätter vi till Församlingshemmet, Sockenstugan och ateljeer i närheten. Kaffe med hembakat bröd i Sockenstugan är alltid trevligt.

Tiden har gått fort så hemfärden påbörjas. Några i gruppen tar vägen på andra sidan sjön Alstern, medan resten väljer Klarälvsbanan.

En lyckad dag på två hjul !

May-Britt Jansson

2009-05-20
Skoghall

Ledare: Erik
Rapport:
Denna onsdag var vi tre personer: Birgitta samt Elisabeth och Erik.
Vi tog en tur över Jakobsbergbron och stannade till en liten bit därefter när vi passerat nästa bro. Precis under bron fanns ett trevligt ställe med lite bord där vi kunde fika. En husbil och en husvagn stod parkerade där men det var ingen hemma. Och när vi gick tillbaka mötte vi två stora hundar, men som tur var så var det inte de som vaktade husvagnen.

Efter fikat cyklade vi mot Skoghall och vände vid bron.

2009-05-13
Högmons naturreservat

Ledare: Eva Carlsson
Rapport:
Vi startade några minuter över sex. Vi blev sju tappra och cykelsugna kvinnor. Samma kväll var det Vårruset som startade i Sundstatjärn.

Vi cyklade genom Våxnäs och Hultsberg. För mig kändes det lite speciellt eftersom jag bott på Gustavsberg. Cykelbanan förbi Gustavsberg var ny för mig. Vi cyklade på uppför en del backar på vägen mot Trossnäs. När vi kom fram fikade vi på grillplatsen vid Högmon.

Det var skönt att få sätta sig ner och vädret var behagligt och framförallt inga mygg som störde oss. Vägen tillbaka cyklade gruppen via Ilanda och Skåre. Jag tog vägen över Kärne mot flygplatsen eftersom jag skulle till Kil. Kändes gott att få röra på sig igen.